“Bewoners voelen zich bij ons echt gezien. Daar ben ik trots op”

Aanspreekpunt voor bewoners

“Als woonbegeleider ben ik het eerste aanspreekpunt voor de bewoners”, vertelt Laura. “Ze kunnen bij mij terecht met al hun vragen en samen kijken we hoe ze zich kunnen voorbereiden op de toekomst. Ook organiseren we samen allerlei activiteiten. Ik krijg daarbij veel ruimte om zelf invulling te geven aan mijn werk. Laatst hebben we bijvoorbeeld een kledingmarkt georganiseerd. Maar een activiteit hoeft niet groot te zijn. Soms gaan we schilderen of spelen we gewoon even een potje Mens Erger Je Niet.”

Creativiteit

“Het werken op een azc vraagt om veel creativiteit. Zeker op een noodlocatie, zoals in Heeg. Op een noodlocatie is niet alles tot in de puntjes uitgewerkt en is lang niet alles aanwezig. Je moet zelf de mogelijkheden zien én die kunnen pakken. Dat is soms even zoeken, maar we weten wat wij als team aan elkaar hebben. We hebben deze locatie echt samen opgezet en samen houden we alles draaiende.”

Eerlijk blijven

In de noodopvang in Heeg wonen veel vergunninghouders. Dat zijn mensen die weten dat ze in Nederland mogen blijven en doorstromen naar een eigen woonplek. Laura: “Sommige bewoners hebben een ideaalbeeld voor hun toekomst, maar dat beeld komt niet overeen met de realiteit. Je moet bewoners dan een duidelijke ‘nee’ geven als ze iets willen wat simpelweg niet mogelijk is. Vervolgens kijken we naar wat er wel mogelijk is. Het is belangrijk om eerlijk te blijven naar bewoners. Je kunt beter vertellen hoe het écht zit en van daaruit ondersteuning bieden.”

Bewoners voelen zich gezien

“Als woonbegeleider heb je natuurlijk een professionele houding tegenover bewoners, maar je wil én moet daar wel menselijk in blijven. Ik wil bewoners graag laten weten dat ik er voor hen ben en dat er naar hen geluisterd wordt. De scheiding tussen professioneel en menselijk contact is altijd even zoeken, omdat ik graag heel veel wil doen voor bewoners. Gelukkig zijn er duidelijke richtlijnen waar je je aan vast kan houden. Dit heeft mij in het begin geholpen om mijn plek te vinden als professional. Bewoners bij ons op locatie zeggen dat ze zich gezien voelen. Daar ben ik echt trots op!”

Contact maken

“Van mensen om mij heen hoor ik dat het ze moeilijk lijkt om te communiceren als je niet dezelfde taal spreekt. Die taalbarrière weerhoudt ze ervan om te solliciteren bij het COA, maar er zijn zoveel manieren om contact te maken! Voor inhoudelijke gesprekken hebben we een tolkentelefoon of gebruiken we vertaalapps. En je moet niet onderschatten hoeveel je al duidelijk kan maken door te wijzen of iets uit te beelden. Met handen en voeten kom je echt een heel eind. Het feit dat je moeite doet om contact te maken, doet al heel veel.”

Is het werk van woonbegeleider iets voor jou?

Maak werk van jouw toekomst én die van een ander.

Woonbegeleider

Als woonbegeleider begeleid je bewoners van een van onze locaties bij de dagelijkse gang van zaken. Samen met collega’s draag je bij aan een fijn woonklimaat op het azc en help je bewoners zelfredzaam te zijn.

Benieuwd naar de ervaringen van andere medewerkers?

Foto van Robin, die woonbegeleider is op een noodlocatie in Oisterwijk
“Een glimlach op een gezicht toveren, daar doe ik het voor”

Robin, woonbegeleider. Lees meer >

Vacatures

Maak werk van jouw toekomst én die van een ander.

Bekijk de vacature woonbegeleider