De deelnemers is gevraagd een antwoord te geven op de vraag hoe het COA beter kan inspelen op de constant fluctuerende vraag naar huisvesting voor asielzoekers en hen tegelijkertijd een passend tijdelijk thuis kan bieden: A Home away from Home.
Het COA wil met de nieuwe vormen van flexibele huisvesting op termijn ook de huisvestingsdynamiek in steden bevorderen. De ontwerpen moeten daarom ook geschikt zijn voor bewoning door andere doelgroepen.

Aanwinst voor omgeving

Naast de mogelijkheid tot flexibel gebruik en een snelle oplevering, zijn de aandachtspunten onder meer duurzaamheid (energiezuinig en circulair) en betaalbaarheid. Het laatste zowel voor de exploitatie, als voor vervoer en opslag. Carolien Schippers, unitmanager Huisvesting van het COA: "De ontwerpen moeten bovendien een aanwinst betekenen voor de omgeving, ruimtelijk én sociaal”.

Verschillende disciplines

Van de deelnemers is ongeveer de helft architect. De overige inzendingen zijn van stedenbouwkundigen, interieurarchitecten, productontwerpers en kunstenaars. In veel gevallen hebben de ontwerpers samengewerkt in teams waarin verschillende disciplines zijn vertegenwoordigd. Onder de deelnemers bevinden zich ook (ex-)vluchtelingen die vanuit hun eigen ervaring een visie geven op de opgave.

  • a home away reclame met met de wensen

Volgende ronde

De jury beslist op 6 april over deze inzending. De winnaars mogen door naar de volgende ronde, waarin hun ideeën en voorstellen verder worden uitgewerkt. Het COA heeft de intentie om de meest geschikte ontwerpen te laten doorontwikkelen tot prototypes.

Meer nieuws