Met het programma overlast regulier wil het COA:

  • bewoners snel leren kennen
  • kijken waar overlastgevendgedrag vandaan komt. Dit gedrag kan verschillende oorzaken hebben. Zoals een verstandelijke beperking, culturele verschillen, een psychose, schokkende ervaringen, een verslaving of zelfs het niet kunnen lezen of schrijven
  • bewoners de juiste begeleiding en zorg bieden
  • bewoners activeren; zorgen dat zij zich niet vervelen
  • zorgen voor de juiste woonomgeving
  • teams sterker maken; medewerkers meer kennis geven en beter laten samenwerken en netwerken
  • vaker aangifte doen als het COA te maken krijgt met agressie en geweld
  • informatie over mensen die overlast geven toegankelijker te maken en beter delen binnen het COA
  • Wijkagent azc Zweeloo begroet de beveligers bij receptie
    Wijkagent begroet beveligers bij de receptie van azc Zweeloo © Inge van Mill

Projecten

Op dit moment zijn dit de lopende projecten:

  • proefproject voor een betere begeleiding van (mogelijke) overlastgevers
  • TNO-vragenlijst
  • Ambulant Ondersteunings Team (AOT)

Proefproject: betere begeleiding (mogelijke) overlastgevers

11 azc’s nemen deel aan een proefproject voor een betere begeleiding van bewoners met (mogelijk) overlastgevend gedrag. Op elk azc besteden 2 begeleiders in duo’s extra aandacht aan die groep. Deze begeleiders volgden hiervoor speciale trainingen waarin zij leerden hoe zij kunnen omgaan met cultuurverschillen in een groep. En met mensen die schokkende dingen meemaakten, of zelfs een trauma hebben. De duo’s vullen met de bewoners vragenlijsten in, helpen ze om te gaan sporten en vergroten de betrokkenheid van bewoners bij hun azc.

Vertrouwen groeit

Elke week even een praatje maken of een kopje thee drinken, is ook onderdeel van deze aanpak. Zo leren bewoners en begeleiders elkaar op een andere manier kennen. Wanneer het onderlinge vertrouwen groeit, is het gemakkelijker om een bewoner aan te spreken op gedrag. En bewoners durven eerder aan de bel te trekken als er iets aan de hand is. In de praktijk werkt deze aanpak goed. De duo’s delen hun kennis met hun team, zodat deze manier van werken zich verspreidt. Het is de bedoeling dat ook andere azc’s hiermee aan de slag gaan.

TNO-vragenlijst

Op dit moment testen we een vragenlijst die onafhankelijk onderzoeksbureau TNO voor het COA maakte. Daarin vragen we bewoners vooral naar hun achtergrond. Bijvoorbeeld: hoe ben je opgegroeid? Uit wat voor gezin kom je? Stel dat iemand opgroeide in een familie waar geweld en agressie heel normaal was, dan kan dat verklaren waarom een bewoner op een bepaalde manier reageert.

De vragenlijst helpt ons om bewoners snel beter te leren kennen. Met de uitkomsten geeft TNO ons advies over de begeleiding die past bij de bewoner. De vragenlijst kunnen we gebruiken als we vermoeden dat een bewoner overlastgevend gedrag kan laten zien. Of als we merken dat een bewoner al regelmatig agressief is.

Ambulant Ondersteunings Team

Het Ambulant Ondersteuningsteam (AOT) coacht en helpt COA-medewerkers bij de begeleiding van bewoners met overlastgevend gedrag. Azc-teams kunnen dit team inschakelen bij een crisis of voor extra ondersteuning bij een groep bewoners die overlast geeft. Door een andere aanpak kun je vervelende gebeurtenissen of incidenten vaak voorkomen.

Het AOT is er zowel voor azc’s als voor amv-locaties (opvangplekken voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen). Het bestaat uit ervaren mensen die zelf ook op een azc werken. Denk aan woonbegeleiders en een gedragswetenschapper. AOT-leden kunnen een tijdje meelopen op een azc.