Als casemanager zorgt Oermila voor de individuele begeleiding van bewoners. In het azc in Duinrell gaat ze met bewoners in gesprek over hun toekomst en kijkt wat ze nodig hebben om hun doelen te bereiken.
“Ik zie hoe bewoners elke dag stappen zetten en steeds meer zelfredzaam worden”
Voor elke fase
“Ik begeleid bewoners in verschillende fases van de procedure. Zo help ik vergunninghouders bij de inburgering, maar ben ik er ook voor bewoners die hun terugweg naar het land van herkomst moeten voorbereiden.” Oermila houdt het hele proces in de gaten en bekijkt de voortgang. “Met de bewoners bespreek ik waar zij behoefte aan hebben en waar ik ze bij kan helpen. Dan verwijs ik ze bijvoorbeeld door naar taallessen of kijk ik met ze mee bij het opstellen van een cv als ze willen solliciteren.”
Stappen naar zelfredzaamheid
“Het is leuk om te zien dat bewoners stappen maken. Hoe klein die stappen soms ook zijn. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn als een bewoner aan het eind van de dag een handtekening kan zetten, in plaats van een kruisje, en dat met trots aan mij laat zien.” Als casemanager begeleidt Oermila de bewoners voor een langere tijd. “Dan zie ik ook de grotere stappen die mensen maken”, vertelt ze. “Bijvoorbeeld dat iemand al een betaalde baan heeft gevonden of goed Nederlands spreekt. Met al die stappen worden bewoners steeds meer zelfredzaam. En dat is natuurlijk het doel."
In gesprek met bewoners
“Als je het leuk vindt om contact te maken met mensen, dan zit je bij het COA echt goed. Als casemanager moet je wel veel dossiers lezen en administratie bijhouden, maar je zit echt niet alleen maar in een kantoortje alles vanachter je computer te bedenken. Je bent echt op het terrein en in gesprek met bewoners.”
Samenwerken
“Op een azc-locatie werk je ook veel samen met je collega’s. Wij werken echt als een team en wanneer het nodig is, voer ik taken uit die niet direct bij mijn functie horen om mijn collega’s te ondersteunen. Ik vind het ook fijn om mijn kennis als casemanager te delen met mijn collega’s. Ik informeer hen bijvoorbeeld over bepaalde procedures, zodat zij bewoners ook kunnen adviseren en we zo samen bewoners sneller kunnen helpen.”
Als casemanager bij het COA begeleid jij bewoners op individueel niveau. Je gaat met de bewoners in gesprek, kent hun persoonlijke verhaal, denkt mee, adviseert en werkt samen met hen aan een plan voor de toekomst.