Jurgen vertelt over zijn ervaringen als locatiemanager bij het COA. Hij heeft veel contact met externen, medewerkers en bewoners. Hij stuurt zijn team aan, zorgt ervoor dat iedereen zich veilig voelt in het azc en sluit zijn werkdag altijd af met een positief en opgeruimd gevoel.
"Ik probeer altijd alles om te buigen naar het positieve. Ieder mens moet een kans krijgen”
Collega’s op weg helpen
“Op een opvanglocatie werken verschillende medewerkers en die hebben allemaal een ander takenpakket. Ik neem regelmatig de agenda met hen door. Ik stel dan vragen zoals: waar ben je nu mee bezig en kunnen we dat op een andere manier invullen, zodat je met minder stress de dag afsluit? Als locatiemanager ben ik ook verantwoordelijk voor de veiligheid in het azc. Het is belangrijk dat zowel de medewerkers al de bewoners zich veilig voelen.”
Afwisseling in mijn werk
“Ik houd me bezig met personeelsmanagement, gebouwbeheer en incidentenbeheer. Als locatiemanager moet je overal wat van weten, maar ik heb ook allemaal behulpzame specialisten om me heen waar ik dingen aan kan vragen. Ik ben trots op onze samenwerking. Ik werk in een heel open team. Iedereen bespreekt alles met elkaar. Ik heb ook contact met andere locatiemanagers die in mijn regio werken. Als ik een vraag heb, bel ik een andere locatiemanager en leg ik een casus voor: wat zou jij doen? Andersom gebeurt dat ook. Geen enkele casus is hetzelfde. Elk individu is anders en elke dag gebeurt er iets anders. Ik houd van de afwisseling in mijn werk.”
Contact met bewoners
“Ik vind het heel leuk om met bewoners in gesprek te zijn. Als een bewoner bijvoorbeeld een eigen woning geregeld heeft, is dat een felicitatie waard! Dan ga ik graag met de programmabegeleider en woonbegeleider bij de bewoner langs om een praatje te maken. Ik vind het vooral fijn om direct contact te hebben met de bewoners. Klachten of vragen van bewoners krijg ik vaak per brief, via de infobalie. Ik kan dan een brief terugsturen, maar in plaats daarvan ga ik graag persoonlijk in gesprek met bewoners.”
Positieve energie
“Aan het einde van een werkdag heb ik nog steeds heel veel energie. Ik vind mijn werk gewoon heel leuk! Er is weleens sprake van een incident of een klacht, maar ook dan ga ik met een opgeruimd gevoel naar huis. Als bewoners een klacht hebben, dan hoor ik het verhaal aan en krijg ik een dankbaar gebaar terug. Ze voelen zich gehoord. Dat vind ik mooi om te zien. Ik probeer altijd alles om te buigen naar het positieve. Ieder mens moet een kans krijgen.”
Als locatiemanager zorg je ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek werken in een asielzoekerscentrum (azc). Je stuurt een team aan dat bestaat uit onder andere een huismeester, woonbegeleider, programmabegeleider en casemanager. Je zorgt ervoor dat alle medewerkers hun werk goed uitvoeren en helpt bewoners naar zelfstandigheid op het gebied van wonen en werken. Een belangrijk doel van jouw werkzaamheden is dat zowel de medewerkers als de bewoners zich veilig voelen in het azc.