Locatiemanager David is het eerste aanspreekpunt in de noodopvang in Biddinghuizen. Hij geeft leiding aan het team op de locatie en is het gezicht naar buiten. Soms is het een pittige baan, maar David focust op de positieve momenten en geniet van het afwisselende en waardevolle werk.
“Er zijn zoveel leuke en mooie momenten waar ik energie van krijg. Daar investeer ik in”
Van alle markten thuis
“Ik zeg altijd dat ik verantwoordelijk ben voor de leefbaarheid en veiligheid op de azc-locatie. Daarbij hoort een veelzijdig takenpakket: van het coachen van medewerkers tot het goedkeuren van facturen en het onderhouden van contact met de gemeente.” Als locatiemanager moet je van alle markten thuis zijn, vertelt David. “Ik hoef geen expert te zijn, maar ik moet van alles iets weten en overal over kunnen meepraten. Dat past erg bij mij.”
Zinvolle zaken
Voordat zijn carrière bij het COA begon, zo’n 11 jaar geleden, werkte David in de commerciële sector. “Dat was ook leuk werk, daar had ik ook leuke collega’s en dat was ook uitdagend, maar ik miste toch iets. Bij het COA mag ik mijn kwaliteiten en talenten inzetten voor zinvolle zaken. Hier kan ik écht iets bijdragen aan de maatschappij en krijg ook de ruimte om dat te doen. Ik mag, binnen bepaalde kaders, zelf bepalen wat ik belangrijk vind en waar ik aandacht aan wil besteden.”
Blije gezichten
“Als locatiemanager ben ik er vooral voor de medewerkers. Het meest geniet ik als ik zie dat zij zich verder ontwikkelen en als ze iets oppakken waarvan ze zelf niet wisten dat ze het zouden kunnen. Dan zie ik collega’s echt opbloeien. Dat heeft uiteindelijk ook weer invloed op de bewoners. Ik geniet enorm als ik over het park loop en allemaal blije gezichten zie. Bijvoorbeeld van bewoners die enthousiast trainingen volgen of kinderen die onderling al Nederlands met elkaar spreken.”
Investeren in positieve ervaringen
“Natuurlijk is niet altijd alles leuk. Het werk is intensief, soms erg hectisch en alles moet eigenlijk gisteren gebeuren.” Hoe David daarmee omgaat? Door vooral aandacht te geven aan het positieve, vertelt hij. “Wat je aandacht geeft, dat groeit. Investeer daar vooral in. Bijvoorbeeld door echt aandacht te hebben voor de mensen met wie je werkt. Een nieuwe bewoner, ontvang je die als bewoner nummer zoveel, of als mens? Dat lijken misschien kleine dingen, maar daarmee zorg je er wel voor dat mensen zich gezien voelen. Dat maakt zoveel verschil.”
Als locatiemanager zorg je ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek werken in een asielzoekerscentrum (azc). Je stuurt een team aan dat bestaat uit onder andere een huismeester, woonbegeleider, programmabegeleider en casemanager. Je zorgt ervoor dat alle medewerkers hun werk goed uitvoeren en helpt bewoners naar zelfstandigheid op het gebied van wonen en werken. Een belangrijk doel van jouw werkzaamheden is dat zowel de medewerkers als de bewoners zich veilig voelen in het azc.