Zes winnaars ontwerpprijsvraag ‘A Home away from Home’

Zes winnaars ontwerpprijsvraag ‘A Home away from Home’ - innovatieve oplossingen voor de huisvesting van asielzoekers-

Op 29 juni zijn de zes prijswinnaars van de prijsvraag: ‘A home away from home’ bekendgemaakt. Dit gebeurde door Juryvoorzitter Floris Alkemade en Carolien Schippers (COA). De prijsvraag was een initiatief van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) in samenwerking met de Rijksbouwmeester. De winnende ontwerpen zijn geselecteerd uit een totaal van 366 inzendingen en laten heel diverse oplossingen zien voor de huisvesting van vluchtelingen en andere doelgroepen. Een selectie van de inzendingen is tot en met 7 juli te bekijken in een pop-up tentoonstelling in het Nieuwe Instituut. Tijdens de Dutch Design Week 2016 zullen prototypes van de winnende ontwerpen worden tentoongesteld.

Meer dan één antwoord

Het juryrapport: ‘De voorstellen zijn onvergelijkbaar en één winnaar zou geen recht doen aan de enorme variatie”. De jury van de prijsvraag heeft bewust gekozen voor een brede variatie aan oplossingen die allemaal met hun eigen kwaliteit het verschil kunnen maken in de huisvesting van vluchtelingen. Naast innovatief materiaalgebruik, productietechnieken en de toepassing van veel duurzame technologie, adresseren de ontwerpen ook maatschappelijke thema’s zoals grootschalige energieproductie, revitalisering van krimpgebieden, integratie en werkgelegenheid en de transformatie van leegstaande gebouwen.

De winnende ontwerpen zijn op verschillende plekken in te zetten, zowel nationaal als internationaal. In de eerste plaats voor toepassing door het COA, maar in het verlengde daarvan ook op andere plekken. Bijvoorbeeld als oplossing voor vluchtelingenkampen “in de regio”, als flexibele oplossing voor de huisvesting van statushouders of voor gebruik door starters, studenten of senioren. Met deze brede selectie hoopt de jury bovendien een impuls te kunnen geven aan de ontwikkeling van meer flexibele vormen van woningbouw’.

De zes winnaars zijn:

• Nieuwe erven, nieuwe buren, nieuwe oogsten - Haiko Meijer/Onix NL;
  • Evolutionary wooden buildings - Jurrian Knijtijzer/Finch Building B.V.;
  • ComfortCity/De Tussenruimte - Anneloes de Koff/Pieter Stoutjesdijk;
  • Hotel nice to meet you - Rik Tuithof/studio Rik Tuithof;
  • SolarCabin/Dak onder de zon - Bram Zondag/Arjan de Nooijer;
  • RE-settle -  René van Zuuk/René van Zuuk Architekten B.V.;

De jury verleende daarnaast aan zes plannen een eervolle vermelding. Zie bijlage voor overzicht van de teams.

Van ontwerp naar impact

Tijdens de bijeenkomst op 29 juni in het Nieuwe Instituut lanceerden de initiatiefnemers van de prijsvraag de website www.ahomeawayfromhome.nl waarop een grote selectie van de inzendingen te vinden is. De opbrengsten van de prijsvraag werden op de bijeenkomst aangeboden aan vertegenwoordigers van COA (Gerard Bakker, bestuursvoorzitter), Aedes (Harry Bosch, bestuurslid), de VNG (Jos Wienen, voorzitter asielcommissie) en Platform Opnieuw Thuis (Marco Florijn, ambassadeur). Namens deze organisaties spraken zij hun waardering uit over de creatieve plannen, maar gaven ook aan zich in te willen zetten om nieuwe ideeën verder te brengen.

Wordt vervolgd: prototyping

Als een vervolg op de prijsvraag zullen tijdens de Dutch Design Week in oktober 2016 verschillende prototypes worden tentoongesteld. Carolien Schippers, manager huisvesting COA:  “Ik geloof sterk in de overtuigingskracht van goede voorbeelden die je kunt ervaren. Door een financiële bijdrage te leveren aan de realisatie van prototypes kunnen we de implementatie van nieuwe ideeën in de praktijk versnellen”. De zes winnende teams werken in de komende maanden aan de ontwikkeling van een prototype op ware grootte. Juryvoorzitter en Rijksbouwmeester Floris Alkemade is zeer ingenomen met de ontwerpkracht die voor dit maatschappelijk vraagstuk is gemobiliseerd en is bereid in de vervolgfase zich wederom in te zetten

Meer informatie

Een selectie van alle inzendingen, inclusief winnaars en eervolle vermeldingen, is te bekijken op www.ahomeawayfromhome.nl. Hoge resolutie beeldmateriaal is beschikbaar in de digitale persmap.

Ter gelegenheid van de prijsvraag is een magazine uitgegeven, ook te downloaden via de persmap. De genomineerde plannen en de winnaars zijn tot en met 7 juli te bekijken in een pop-up tentoonstelling in het Nieuwe Instituut, Rotterdam en tussen 13-17 juli tijdens het White Nights Festival in het Museumpark in Rotterdam.

Meer informatie over de prijsvraag via www.nederlandwordtanders.nl/openoproep, openoproep@nederlandwordtanders.nl, 06 55 11 28 36 (projectleider Rutger Oolbekkink).

Achtergrondinformatie pers

Voor het aanvragen van interviews kunt u terecht bij Mediawoordvoering COA

T 06 21506888

­E persinformatie@coa.nl